Trendwaching-sivustolla esiteltiin Sellsumers, ikään kuin vastakohtana konsumereille.
SELLSUMERS: Whether it’s selling their insights to corporations, hawking their creative output to fellow consumers, or renting out unused assets, consumers will increasingly become SELLSUMERS, too. Made possible by the online revolution’s great democratization of demand and supply, and further fueled by a global recession that leaves consumers strapped for cash, the SELLSUMERS phenomenon is yet another manifestation of the mega-trend that is 'consumer
participation'.
Lyhyesti: Yhä useammalla kuluttajalla on sekä mahdollisuuksia (esim. internetin myötä) että tarpeita myydä jotakin: omaa osaamistaan (osa-aika)yrittäjänä, tarpeettomia tavaroitaan tai harrastuksen myötä syntynyttä tietotaitoa tai tavaraa/palvelua.
Trendwatchingin määritelmä kattaa yritystoiminnan vain, kun se on toissijainen tulonlähde, eikä esimerkiksi omanlaistani päätoimista yrittäjyyttä. Tunnistan kuitenkin itsessäni ainakin tuon tavaran myymisen (Huutonetissä ja esimerkiksi huomenna kylän lastentarvikekirpparilla) sekä (toistaiseksi erittäin vaatimattomien) tulojen hankkimisen harrastuksen (kirjoittamisen) myötä.
Sellsumerismiinkin (anteeksi sanahirviö!) liittyy motiivina usein halu olla aikaisempaa enemmän oman elämänsä valtija. Trendwatching esittelee useita innovatiivisia esimerkkejä maailmalta, mm. oman pysäköintitilansa vuokraaminen muille, epämieluisten lahjakorttien vaihtopalvelu tai keinon päästä eroon entisten poikaystävien lahjoittamista koruista.
Suomesta tulee mieleen ensimmäiseksi Kuinoma, sisustus-ja käsitöiden verkkokaupat sekä bloggaajat, jotka ovat myyneet bloginsa esimerkiksi jollekin lehdelle. Kertokaa te lukijat lisää hyviä esimerkkejä.
Sellsumer tulee varmaankin sanoista sell ja consumer. Suomeksi siis mylyttäjä :)
VastaaPoistaHyvä termi taas, Heikki. Tulee mieleen myllyttäminen ja siitä jotenkin assosioituu aktiiviseen myyntiin viittava "luukuttaminen".
VastaaPoistaKiitos Serenitas. Voisihan se olla myylyttäjäkin.
VastaaPoista