sunnuntai 25. tammikuuta 2009

G-sukupolvi

- Kuvassa William-Adolphe Bouguereaun (1825-1905) teos Charity (1878)

Muistatteko vielä X-, Y- ja Z-sukupolvet? Nyt ollaan aakkosissa siirrytty jo G:hen, ainakin Trendwatching.comin mukaan.

Generation G, jossa G= Generosity, pitää anteliaisuutta yhä tärkeämpänä yhteiskunnallisessa ja taloudellisessa toiminnassa. Kuluttajina he vieroksuvat ahneutta ja sen seurauksena syntynyttä talouden umpikujaa, jossa nyt olemme.

Samalla he kuitenkin kaipaavat yhä enemmäkin insitutuutioita, jotka välittävät heistä. Tämä on tietysti luonnollista näinä haastavina aikoina. Merkkejä uuden sukupolven ajatusmaailmasta on nähtävissä erityisesti netissä, jossa yhä useammat jakavat, antavat, osallistuvat, luovat ja tekevät yhteistyötä.

”Ottamisen” ja "omistamisen" sijaan monelle oman intohimoisen kiinnostuksen kohteen jakaminen ja siitä saatu kiittävä tunnustus on muuttunut statussymboliksi. Tästä olisi tietysti yrityksilläkin paljon opittavaa.

Sukupolvi G:ssä trendikästä ovat sitoutuneet yksilöt, jotka haluavat ja voivat antaa, jakaa ja tehdä yhteistyötä ajaakseen tärkeitä asioita. Anteliaisuudesta on tulossa uusi statussymboli. Tätä todistavat vaikka julkisuuden henkilöt ja businessmogulit. Hesarissa Jussi Pullinen kirjoitti tänään netin kevytaktivisimista. Olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että pelkkä kevytaktivismi ei riitä, vaan asioista tulisi huolehtia netin ulkopuolellakin. Tästähän esimerkiksi Porkkanamafia on hyvä esimerkki.

Mutta silti on paljon niitä, jotka vielä haluavat sen neljännenkin kalapuikon.

Kuten jo Kauhajoen jälkimainingeissa totesin, eivät ne instituutiot oikeasti rakasta, meidän ihmisten tehtävä on olla anteliaita, rakastaa toisiamme ja osoittaa se paitsi sanoilla, myös teoilla. Online ja off-line.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti